strategi2017-11-24T14:25:23+00:00

Strategiplan fra 2010 

Overordnede veivalg: 
Alta Kraftlag er et samvirkeforetak (andelslag), eid av medlemmene. I all vår virksomhet og aktivitet skal medlemmenes og kundenes langsiktige interesser være det sentrale. Det skal søkes å utvikle medlemsfordeler. Lagets hovedoppgave er å sørge for at medlemmer og kunder i hele forsyningsområdet har en stabil og sikker strømforsyning, til lave og forutsigbare priser. 

 

Det nyeste forretningsområdet er en effektiv infrastruktur med høy kapasitet, for tele- og datakommunikasjon. Slik infrastruktur er en forutsetning for det moderne samfunnet, og viktigheten kan sammenlignes med elektrifiseringen for 60 års siden. 

 

Alle forretningsområder har sine utspring i våre kompetanseområder og vår samfunnsrolle helt fra stiftelsen i 1948. 

 

Alta Kraftlag skal ha en aktiv rolle innenfor nærings- og samfunnsutviklingen i regionen. Virke-midlene er Origo-systemet og direkte satsing der vi har naturlige fortrinn som kompetanse, kapital eller posisjon. 

 

Virksomheten skal miljøsertifiseres, og vi skal utvikle en synlig miljøprofil. 

 

Alta Kraftlags virksomhetsområder utgjør 4 sterke bein – 4 forretningsområder som skal bære laget fram i neste periode. 

 

I tillegg til forretningsområdene, har vi de siste årene hatt store inntekter innenfor entreprenørområdet. På dette området har vi inntatt en avventende holdning, hvor vi overvåker markedet og vurderer mulighetene når de kommer. 

 

Forretningsområder
Nettvirksomhet 
Fiber- og bredbåndsnett 
Kraftproduksjon 
Eierskap og utvikler av andre selskaper 

 

Hovedmål for hele kraftlaget
Hovedmålet er, som i forrige periode, at Alta Kraftlag skal drives videre som et sterkt og selvstendig samvirkeforetak. 

 

Alta Kraftlags fire forretningsområder skal utvikles til fire sterke bein som alle gir betydelige bidrag til lagets økonomi. 

 

Vi skal være synlige og tydelig til stede, med høy kundetilfredshet. Medlemmer og kunder skal være kjent med oss som virksomhet, vår styringsform og de produkter vi leverer. 

 

Laget som helhet, og hvert av de 4 forretningsområdene skal styres etter langsiktige 10-års planer. Planene skal oppdateres årlig med regnskapstall og nye kalkyler. 

 

Grunnlaget for vår suksess er høy kompetanse, trivsel og utviklingsmuligheter innenfor en god sikkerhetskultur.
Loading...