Høy spenning i østre Alta tirsdag 18. desember

Statnett leverte for høy spenning til oss over deres transformator i Raipas tirsdag 18. desember kl.05.28.  Den høye spenningen varte i 5-6 minutter, og kunder opplevde at de fikk opptil 300 Volt inn på sin installasjon. Det normale er 230 Volt.

 

Ca.2.500 kunder i området fra Elvebakken til Nyvoll, inkludert Tverrelvdalen, Kaiskuru og Raipas ble rammet av feilen. Slik høy spenning kan ødelegge elektronikk i utstyr som er montert hjemme hos kunder, og mange kunder har meldt om slike skader. Det vi har fått rapportert inn er blant annet defekte komfyrvakter, avtrekksvifter, ventilasjonsanlegg, koketopper, kjøleskap og annet elektrisk utstyr. Enkelte kunder med defekte komfyrvakter melder om at disse fungerer igjen etter en restart. Vi tror at flere kan ha fått skader, og det er viktig at dette blir meldt inn så snart som mulig.

 

Dersom du har opplevd at noe utstyr er ødelagt som følge av spenningsproblemene anbefaler vi deg å kontakte ditt forsikringsselskap og få oppgjør fra dem. Forsikringsselskapet vil da kreve oppgjør fra oss, og i slike tilfeller dekker vi også kundens egenandel. Det viser seg imidlertid at praksisen er forskjellig mellom selskapene, og ikke alle har fått et like smidig oppgjør fra sitt forsikringsselskap.  I slike tilfeller oppfordrer vi til å ta direkte kontakt med Alta Kraftlag, så sørger vi for at saken blir fulgt opp. Husk å ta vare på kvittering og få en bekreftelse fra forhandler eller elektriker om at utstyret er ødelagt på grunn av for høy spenning.

 

Nettsjef Ronald Mjøen sier at Statnett har iverksatt tiltak som vil forhindre at feilen vil skje igjen

 

I følge nettsjef Ronald Mjøen hos Alta Kraftlag skyldes den høye spenningen inn i vårt nett en feil på en av Statnett sine trafoer.  Først etter 5-6 minutter klarer de å levere normal spenning til oss. Vi har fått forsikringer fra Statnett om at de har iverksatt tiltak som skal forhindre at dette skjer igjen.

 

Vi beklager de ulempene og ekstraarbeid denne feilen skapte for våre kunder, og anmoder igjen om at de som har fått utstyr ødelagt får dette registrert hos sitt forsikringsselskap.