[fusion_builder_container admin_label=»» hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»slider» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» enable_mobile=»no» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» video_preview_image=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» margin_top=»» margin_bottom=»» padding_top=»» padding_right=»» padding_bottom=»» padding_left=»»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ layout=»1_1″ spacing=»» center_content=»no» hover_type=»none» link=»» min_height=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»left top» background_repeat=»no-repeat» border_size=»0″ border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» padding=»» dimension_margin=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»» last=»no»]

Fiber

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container admin_label=»» hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»undermeny» id=»fibermeny» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» enable_mobile=»no» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» video_preview_image=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» margin_top=»» margin_bottom=»» padding_top=»» padding_right=»» padding_bottom=»» padding_left=»»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_3″ layout=»1_1″ spacing=»» center_content=»no» hover_type=»none» link=»» min_height=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»left top» background_repeat=»no-repeat» border_size=»0″ border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» padding=»» dimension_margin=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»» last=»no»][fusion_text]

Internett 

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_3″ layout=»1_1″ spacing=»» center_content=»no» hover_type=»none» link=»» min_height=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»left top» background_repeat=»no-repeat» border_size=»0″ border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» padding=»» dimension_margin=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»» last=»no»][fusion_text]

Digital-TV

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_3″ layout=»1_1″ spacing=»» center_content=»no» hover_type=»none» link=»» min_height=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»left top» background_repeat=»no-repeat» border_size=»0″ border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» padding=»» dimension_margin=»» animation_type=»» animation_direction=»left» animation_speed=»0.3″ animation_offset=»» last=»no»][fusion_text]

Kundeservice

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=»no» equal_height_columns=»no» menu_anchor=»» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» class=»» id=»» background_color=»» background_image=»» background_position=»center center» background_repeat=»no-repeat» fade=»no» background_parallax=»none» parallax_speed=»0.3″ video_mp4=»» video_webm=»» video_ogv=»» video_url=»» video_aspect_ratio=»16:9″ video_loop=»yes» video_mute=»yes» overlay_color=»» video_preview_image=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» padding_top=»» padding_bottom=»» padding_left=»» padding_right=»»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ layout=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» border_position=»all» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»small-visibility,medium-visibility,large-visibility» center_content=»no» last=»no» min_height=»» hover_type=»none» link=»»][fusion_text]

 

Her er våre vilkår for fiberkunder. Vi gjør oppmerksom på at vi normalt ikke opererer med oppsigelsestid. Dersom du ikke har benyttet deg av en kampanje med bindingstid, så avslutter vi kontrakten den dagen du ønsker. Dersom du er TV-kunde, må du levere inn TV-dekodere, kabler og fjernkontroller før vi kan avslutte. Internett kan vi avslutte uten at noe leveres inn. 

 

Generelle vilkår Privatmarked

 1 Avtaleforholdet

Denne avtalen er inngått mellom Alta Kraftlag, Markveien 46, 9509 ALTA (Kraftlaget) og den som er registrert som kunde (Kunden) for levering av tjenester med tilhørende tilleggstjenester (Tjenesten) som spesifisert gjennom Kundens ordre og ordrebekreftelse. Denne avtalen med Kraftlaget kan kun inngås av myndige privatpersoner, og er primært beregnet for private husholdninger. Kunden svarer for andre som gjennom Kunden gis adgang til Tjenesten.

2 Avtaleinngåelse

Avtalen anses inngått når kunden har bestilt muntlig, skriftlig eller elektronisk og Kraftlaget har bekreftet bestillingen.

Kraftlaget forbeholder seg retten til å kredittvurdere Kunden før levering av Tjenesten iverksettes. Kraftlaget kan avslå å levere Tjenesten dersom Kunden har betalingsanmerkninger, dersom andre forhold indikerer manglende betalingsevne eller vilje, eller dersom det for øvrig er saklig grunnlag for å forvente at Kunden vil misligholde avtalen på annet vis.

Kunden aksepterer at påbegynnelse av leveranse kan påbegynnes umiddelbart etter at Kraftlaget har bekreftet bestillingen og før utløp av lovfestet angrefrist.

3 Overdragelse

Avtalen mellom Kraftlaget og Kunden kan ikke overdras uten etter skriftlig samtykke fra Kraftlaget. I forbrukerforhold kan samtykke til overdragelse til medlem av samme husstand kun nektes dersom det foreligger saklig grunn.

Kraftlaget kan overdra alle eller deler av sine rettigheter etter denne avtalen.

4 Angrerett

Kunden har, i henhold til lov om angrerett, rett til å gå fra avtalen ved å gi melding om dette til Kraftlaget innen 14 dager etter at bestillingen er bekreftet av Kraftlaget. Bestillingen vil normalt bli bekreftet av Kraftlaget via e-post umiddelbart etter at bestillingen er mottatt. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom leveranse av Tjenesten påbegynnes før angrefristens utløp, og Kunden benytter angreretten, skal Kunden betale utgifter til påløpt periodisk fastavgift og forbruk i perioden frem til avtalen anses opphørt. Kunden er ansvarlig for å tilbakelevere alt utstyr mottatt fra Kraftlaget. Tilbakebetaling til Kunden vil først skje etter at Kunden har tilbakelevert alt utstyr.

5 Priser

Pris på Tjenesten fremgår av Kraftlagets til enhver tid gjeldende prisliste. Prisene er tilgjengelig på www.altakraftlag.no. Kraftlaget har rett til å regulere pris for Tjenesten med 1 måneds varsel. Meddelelse på faktura, eller særskilt melding pr. e-post, med opplysning om ny pris for Tjenesten gjelder som skriftlig underretning om prisendring. Kundens bruk av Tjenesten etter at prisendringen er trådt i kraft, anses som aksept av ny pris. Prisendringer til gunst for Kunden vil ikke bli gjenstand for egen varsling, men bli gjort tilgjengelig på www.altakraftlag.no.

6 Betalingsbetingelser og fakturering

6.1 Betalingsbetingelser

Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Kraftlaget har åpnet for Tjenesten. Eventuelle etableringsavgifter medtas på første faktura. Betaling skal skje senest innen den tid som angis på den respektive faktura, normalt 14 dager fra fakturadato. Betaling skal skje til bankkonto oppgitt på faktura. Ved betaling skal Kunden alltid oppgi KID nummer. Dersom bestemmelsene om rett betaling ikke følges kan ekstra administrasjonskostnader kunne bli belastet Kunden.

Faktura sendes pr. post, med mindre annet er avtalt spesielt. Dersom Kunden har avtalt å motta faktura pr. e-post, er Kunden ansvarlig for å oppgi riktig e-postadresse og for å kunne motta e-post med faktura på denne e-postadressen.

7 Kundens plikter

7.1 Adresseendring

Eventuelle endringer i Kundens forhold som er av betydning for abonnementsforholdet, herunder adresseendringer (adresse, post og e-post), skal omgående meldes til Kraftlaget.

7.2 Bruk av Tjenesten

Kunden er ansvarlig for egen og andre personers bruk av Tjenesten, dersom disse får tilgang til Tjenesten gjennom Kunden. Kunden skal straks informere Kraftlaget dersom andre personer bryter vilkårene i avtalen med Kraftlaget. Tjenesten kan kun benyttes av Kunden personlig og kan ikke selges, leies ut eller på annen måte overdras eller pantsettes. Tjenesten skal primært benyttes til private formål. Kunden har ingen rett til å videreselge Tjenesten uten skriftlig avtale med Kraftlaget. Kunden må ikke forsere elektroniske sperrer, låser eller koder eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til andre tjenester, opplysninger, data eller systemer som ikke er ment for Kunden (jfr straffeloven §§145 og 262).  Kunden skal heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som ikke er beregnet på Kunden eller som Kunden har skaffet seg uberettiget tilgang til.

7.3 Bredbåndsnett og annet utstyr

Kunden er selv ansvarlig for at han har en fungerende offentlig eller privat bredbåndsforbindelse slik at Tjenesten kan benyttes ved hjelp av standard Internet-protokoller. Kunden er selv ansvarlig for eventuelt tilleggsutstyr i eget lokalt nett som er nødvendig for å benytte Tjenesten.

8 Kraftlagets plikter

8.1 Leveranse

Kraftlaget skal levere Tjenesten som er bestilt av Kunden i henhold til bestillingsskjema og ordrebekreftelse.

8.2 Kundeservice

Kraftlaget yter kundeservice hovedsaklig via e-post og telefon. I spesielle tilfeller gis slik service ved oppmøte av tekniker. Kontaktinfo skal være lett tilgjengelig på www.altakraftlag.no. Kraftlaget er ikke ansvarlig for tapt arbeidsfortjeneste eller andre tap som følger av at Kunden eller dennes representant benytter Kraftlagets tjenester og produkter.  Dersom det godtgjøres at oppståtte feil skyldes uriktig bruk eller uaktsomhet fra Kundens side eller noen han svarer for, eller skyldes feil ytre påvirkninger, må Kunden selv bekoste feilsøking og reparasjon. Reparasjon av utstyr må bare utføres av Kraftlaget, eller av en reparatør som Kraftlaget utpeker.

9 Feil eller mangler ved Tjenesten

9.1 Reklamasjon

Ved feil eller mangler på Tjenesten må Kunden innen rimelig tid etter at feil/mangel ble oppdaget, gi Kraftlaget melding om at han vil påberope seg reklamasjon. Reklamasjon på faktura må normalt fremsettes innen betalingsfristens utløp. Så lenge saken er til behandling hos Kraftlaget forfaller ikke fakturaen til betaling. Kraftlaget kan likevel kreve en foreløpig innbetaling basert på Kundens gjennomsnittlige tidligere bruk av Tjenesten, eller på grunnlag av gjennomsnittsberegnet bruk av Tjenesten fra tilsvarende kunder, dersom historikk på angjeldende Kunde ikke finnes. Kraftlaget er ikke ansvarlig for avbrudd som skyldes forhold Kraftlaget ikke kan lastes for, f.eks. bredbåndsforbindelsen, Kundens eget utstyr, arbeidskonflikt, offentlige reguleringer, krig, brann, strømbrudd eller annen Force Majeure. Skyldes feil uriktig bruk eller uaktsomhet fra Kundens side eller noe Kunden svarer for, eller skyldes feil ytre påvirkninger, skal Kunden selv bekoste feilsøking og reparasjon.

9.2 Avhjelp

Kraftlaget skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en feil ved Tjenesten, iverksette tiltak for å finne og rette feilen.

9.3 Prisavslag

Dersom Tjenesten eller vesentlige enkelttjenester ikke kan benyttes på grunn av feil i Tjenesten kan Kunden kreve prisavslag i henhold til alminnelige kontraktsrettslige prinsipper. Prisavslag gis ikke for avbrudd som skyldes feil på utstyr som ikke er Kraftlagets eiendom. Tilsvarende gis ikke prisavslag dersom feilen skyldes eller finnes i Kundens eget lokalnett eller bredbåndsforbindelse. Prisavslag gis heller ikke dersom Kunden selv har forvoldt feil eller skade på Kraftlagets utstyr, eller feilen/skaden for øvrig ligger innenfor Kundens ansvarsområde.

9.4 Erstatning

Kraftlaget er kun ansvarlig for skade eller tap på Kundens person, tredjeperson eller gods i den utstrekning dette følger av ufravikelig lovgivning, og skaden kan tilbakeføres til Tjenesten eller bruken av disse. Dette gjelder likevel ikke hvis feilen skyldes forhold utenfor Kraftlagets kontroll, og som Kraftlaget ikke kunne ventes å ha tatt i betraktning ved inngåelsen av Avtalen.

Kraftlaget er ikke ansvarlig overfor Kunden for indirekte tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Kraftlagets side.

Kunden må selv beskytte Tjenesten mot uvedkommende. Kraftlaget er ikke ansvarlig for tap eller skade som direkte eller indirekte kan tilbakeføres til uvedkommendes bruk av Tjenesten hos Kunden, eller uvedkommendes inntrengning i Kundens utstyr.

Ved feil eller uaktsomhet fra Kraftlagets side er Kraftlaget ansvar for øvrig begrenset til fastavgiften for angjeldende måned.

Kunden er erstatningsansvarlig overfor Kraftlaget for tap eller skade som skyldes forstyrrelser fra Kundens lokalnett.

10 Tidvise avbrudd eller bruksbegrensninger

Kraftlaget har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i Tjenesten som anses som nødvendige av tekniske, sikkerhetsmessige, vedlikeholdsmessige eller driftsmessige årsaker. Kraftlaget er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av slike tiltak. Kraftlaget vil bestrebe seg på å varsle om slike tiltak i god tid og gjøre sitt ytterste for at ulempen for den enkelte kunde blir minst mulig.

Hvis det av hensyn til grunnleggende krav etter Ekomlovens § 2-5 er nødvendig (liv, helse, nettintegritet m.v.), kan bruksbegrensningen gjennomføres uten forhåndsvarsling, men slik at Kunden varsles omgående deretter.

Kraftlaget anvender Kundens datalinje for levering av tjenester. Dersom det oppstår avbrudd og forstyrrelser på Kundens bredbåndstilgang til Internet, vil dette også automatisk medføre avbrudd og forstyrrelser på Kraftlagets tjenester. Kraftlaget er uten ansvar for driftsforstyrrelser hos Kundens bredbåndsleverandør.

I nødssituasjoner, herunder Force Majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet og/eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streiker og lockout, og alvorlig fare for sabotasje mot nett og Tjenester, har Kraftlaget rett til å gjennomføre avbrudd eller begrensninger i Tjenesten, samt å avskjære adgangen til Tjenesten for nye kunder.

Kraftlaget er uten ansvar for ethvert tap, direkte eller indirekte som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak. Dersom gjennomføring av vesentlige deler av avtalen er forhindret utover tre måneder på bakgrunn av omstendigheter som nevnt overfor, har hver av Partene rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning.

11 Mislighold

11.1 Generelt

Ingen av Partene er ansvarlig for oppfyllelse av sine forpliktelser, når dette hindres av forhold som etter vanlige regler anses som Force Majeure.

11.2 Betalingsmislighold

Ved forsinket betaling påløper morarenter i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling. Ved uteblitt betaling påløper purregebyr i henhold til Inkassoloven. I tillegg kan Kraftlaget kreve dekning av omkostninger i forbindelse med rettslig inndrivelse av kravet i henhold til Inkassoloven og tilhørende forskrifter.

Ved uteblitt eller forsinket betaling har Kraftlaget rett til å stenge Tjenesten. Tjenesten vil forbli stengt inntil betaling er registrert hos Kraftlaget.

 Dersom Tjenesten er stengt eller avtalen hevet som følge av manglende betaling, kan Kraftlaget avslå å tegne ny avtale med Kunden eller annet medlem av samme husstand.

11.3 Heving

Ved vesentlig mislighold av Partenes forpliktelser kan avtalen heves uten forutgående varsel og med øyeblikkelig virkning.

 Kraftlaget kan også heve avtalen dersom Kunden har andre avtaler med Kraftlaget som er misligholdt, eller dersom andre Tjenester fra Kraftlaget ikke er betalt i rett tid.

 Dersom avtalen heves plikter Kunden å erstatte eventuelle tap som Kraftlaget har lidt som følge av misligholdet. Kraftlaget har etter at Avtalen er hevet, rett til å nekte Kunden ny tilgang til Tjenesten.

 Dersom Kraftlaget hever Avtalen, er Kunden forpliktet til å betale alle forfalte, ikke forfalte fakturaer samt renter og inkassogebyr.

11.4 Gjenåpning

Dersom Tjenesten blir stengt som følge av mislighold fra Kundens side, kan Kraftlaget ilegge et gebyr for gjenåpning av Tjenesten i henhold til gjeldende prisliste.

12 Oppsigelse

Kunden kan si opp Avtalen ved å meddele oppsigelsen skriftlig til Kraftlaget. Oppsigelsestiden er 1 måneder, regnet fra første dag i påfølgende måned etter mottatt oppsigelse.

Avtalen kan likevel ikke sies opp av Kunden før eventuell bindingstid er utløpt. Kraftlaget har rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning, eller midlertidig stenge for Tjenester, dersom Kunden opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for teletjenester, eller misbruker Tjenesten, herunder benytter Tjenesten til sjikane. Det samme gjelder dersom Kundens utstyr gir forstyrrelser i Kraftlagets tekniske installasjoner.

  Det gis ingen refusjon av etableringsbeløp eller faste avgifter ved oppsigelse eller stenging.

13 Tvister

Tvister mellom Kunden og Kraftlaget skal søkes løst i minnelighet. Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler.

14 Endring av vilkårene

Kraftlaget har rett til å endre vilkårene i denne avtalen med én måneds varsel. Informasjon om vilkårsendringer vil bli gjort tilgjengelig via faktura, web og/eller e-post. Kun vesentlige vilkårsendringer og endringer til Kundens ugunst vil bli meddelt Kunden.

15 Ikrafttredelse

Vilkårene trer i kraft 1. januar 2007.

Særskilte vilkår Telefoni

1 Nummerportering

Ved å inngå denne avtalen samt bestille overføring av eksisterende nummer, gir Kunden Kraftlaget fullmakt til å bestille overføring av telefonnummer fra Kundens leverandør, samt innhente nødvendig informasjon fra leverandøren, og til å avbestille eventuelle tjenester som er til hinder for overføring av nummer (såkalt nummerportering).

Nummerportering vil bli gjennomført etter nærmere avtale med Kunden. Kunden er selv ansvarlig å si opp eventuelle andre numre og/eller tjenester som ikke skal beholdes før nummerportering bestilles av Kunden. Kunden er også ansvarlig for å oppgi korrekt informasjon slik at overføring av nummer kan gjennomføres korrekt.

Selve porteringen vil skje 6-10 dager etter at bestilling av nummerportering er sendt fra Kraftlaget.

Kraftlaget er ikke ansvarlig for feil eller mangler som oppstår som følge av mangelfull eller feil informasjon fra Kunden eller andre leverandører eller som følge av forhold som hører inn under andre enn Kraftlagets ansvar.

Kunden skal ikke selv si opp sitt abonnement hos nåværende leverandør dersom eksisterende nummer skal beholdes (porteres). I henhold til de regler som gjelder for dette i Norge gjøres det av nåværende leverandør i det denne mottar bestilling av nummerportering fra Kraftlaget.

Dersom Kunden velger nye telefonnumre fra Kraftlaget skal Kunden selv si opp sitt gamle abonnement hos nåværende leverandør.

Kunden har, uavhengig av årsak, ingen rett til kompensasjon ut over prisen for overføring dersom overføring av nummer ikke kan gjennomføres eller forsinkes.

2 Fakturering

Faste avgifter og andre Tjenester faktureres månedlig, fra første dag Kraftlaget har åpnet for tjenesten. Forbruk av Tjenesten faktureres normalt månedlig etterskuddsvis. Etterfakturering/avregning vil likevel kunne forekomme.

Særskilte vilkår Internett aksess

1 Fakturering

Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Kraftlaget har åpnet for Tjenesten.

Særskilte vilkår TV

1 Fakturering

Tjenesten faktureres månedlig, fra første dag Kraftlaget har åpnet for tjenesten. Forbruk av Tjenesten faktureres normalt månedlig etterskuddsvis. Etterfakturering/avregning vil likevel kunne forekomme.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Loading...